Diplomerad Relations- och Medberoendeterapeut med 12-stegskompetens

Utbildningens längd 2 år deltid distans/internat - utbildningen är för närvarande vilande, vi förhandlar med annan arrangör om övertag av utbildningen.
 
Utbildningens första läsår, består av coachåret, (läs mer om första året av utbildningen under presentationen av Lifecaps utbildning till Diplomerad Kognitiv Coach) samt ett fördjupningsår som precis som coachåret består av tre processblock onsdag-söndag på kursgård samt ett examinationsblock om tre dagar i Stockholm (dagtid).
 
Blocken under fördjupningen till Relations- och Medberoendeterapeut är:
 
Block Relation
Under fördjupningsåret studerar vi relationsproblematik på djupet. Vi lär ut modeller för konflikthantering, modeller för att skapa kärleksfulla åtaganden i relationer och vi granskar hur sexuella mönster grundläggs och tillit och intimitet byggs upp. Vi går igenom det arbetssätt där 12-stegsprogrammet utgör en grund och som används vid beroende-, medberoende-, relations- och anhörigproblematik. 
 
Block KBT
Den kognitiva triangeln består av parametrarna TANKE – KÄNSLA – HANDLING. I enlighet med kognitiv beteendeterapi (KBT) kartlägger vi hur olika tankar resulterar i olika beteendemönster (handlingar) som i sin tur påverkar vilka känslor som aktiveras. Vi tydliggör hur olika val ger olika konsekvenser och att det är fullt möjligt att förbättra den psykiska hälsan genom att förändra någon av parametrarna i den kognitiva triangeln. Flertalet varianter av kognitiv terapi (KBT) såsom ACT, sorgebearbetning med flera har sin grund i det så kallade 12-stegsprogrammet. Vi tar därför stöd i 12-stegsprogrammets omfattande fjärdestegsinventering när vi jobbar på djupet med kognitiv terapi. Vi tydliggör hur tankar som grundlades i barndomen resulterar i mönster och strategier som påverkar oss även i vuxen ålder. När vi klarar av att ifrågasätta och förändra dessa tankar, förändras vårt sätt att agera, vilket i sin tur resulterar i en förändrad känsla av hur vi mår.
 
Block Schema
Vi studerar bakgrunden till varför klienten har valt de strategier som är verksamma i nutid. Vi kartlägger hur händelser i barndomen, tidiga trauman och uppväxtförhållanden ligger till grund för de så kallade scheman som klienten lever efter. När vi tydliggör föräldrars/vårdnadshavares beteendemönster ökar förståelsen för klientens egna scheman och de strategier som klienten har valt för att få sina behov tillfredsställda (så kallade copingmekanisner). Därmed underlättas förändring. Den grundläggande inventering som genomförs i 12-stegsprogrammet kan liknas vid det arbete som görs i schematerapi. Om de strategier klienten valt ger ogynnsamma konsekvenser så tydliggörs hur förändrade livsval kan förbättra situationen.  
Upplägg


Teoristudierna genomförs i huvudsak på distans på hemmaplan. De träffar vi genomför är processorienterade. Vi använder kursdeltagarnas bakgrund och historia för att tydliggöra hur de olika teorierna som bildar grunden till en god coach/terapeututbildning är utformade.
 
Om du kan påvisa att du gått en coachutbildning eller motsvarande som ger liknande kunskaper som en utbildning till Diplomerad Kognitiv Coach hos Lifecap ger så är du välkommen att ansöka direkt till fördjupningsåret.

Gillar du våra kurser? Dela dem gärna med dina vänner!

Kontakta oss redan idag om du vill veta mer.